Olemme koonneet kaiken, mitä sinun tarvitsee tietää.
Täältä löydät vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin. Jos et löytänyt vastausta kysymykseesi, voit ottaa meihin yhteyttä.
Täältä löydät vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin. Jos et löytänyt vastausta kysymykseesi, voit ottaa meihin yhteyttä.
Miten haen lainaa?
Voit hakea lainaa palvelusta https://www.lendpal.fi/. Lainanhakuprosessi on helppo ja nopea eikä se sido sinua mihinkään. Täytettyäsi hakemuksen kilpailutamme sen lukuisten pankkien ja rahoitusyhtiöiden kanssa. Jos pankit ja rahoitusyhtiöt haluavat tarjota sinulle lainaa, ne lähettävät sinulle lainatarjouksia.
Maksaako lainan hakeminen?
Ei. Lainahakemuksen täyttäminen ja lähettäminen on täysin ilmaista. Hakemuksen täyttäminen ei myöskään sido sinua mihinkään. Lainatarjouksia saadessasi voit itse päättää, haluatko ottaa lainan vai et.
Kuinka paljon voin saada lainaa?
LendPalin kautta voit hakea lainaa 500 ja 70 000 euron väliltä. Se, kuinka paljon lainaa hakija voi saada, riippuu useasta eri tekijästä. Näitä ovat esimerkiksi aiemmat velkasi, työsuhteesi laatu sekä kuukausitulot ja -menot.
Kuinka pitkän maksuajan lainalle voi saada?
Laina-aika voi olla 1-20 vuoden välillä. Se riippuu lainasumman suuruudesta ja lainanhakijan maksukyvystä.
Miksi en saa lainaa?
Hylätty lainapäätös voi johtua useasta eri tekijästä. Lainahakemus voidaan hylätä, jos hakijan takaisinmaksukyky ei pankin mielestä ole tarpeeksi hyvä, jos luottotiedot eivät ole kunnossa tai jos hakija ei toimita tarvittavia liitteitä. Kannattaa muistaa, ettei LendPal itse myönnä lainaa, eikä se näin ollen voi vaikuttaa hyväksyttyihin tai hylättyihin lainapäätöksiin.
Voinko saada lainaa, jos olen työtön?
Jokainen lainanantaja arvioi tilanteesi henkilökohtaisesti riippumatta siitä, oletko työtön vai työsuhteessa. Kaikki pankit ja rahoitusyhtiöt eivät kuitenkaan myönnä hakijalle lainaa ilman työpaikkaa, joten vakituiset tulot auttavat lainan saamiseen. Lainan saamiseen vaikuttaa myös muu taloudellinen tilanteesi, esimerkiksi aiemmat velkasi.
Voinko hakea lainaa, jos saan tukia ja olen eläkkeellä tai opiskelija?
Kyllä. Opiskelija tai eläkeläinen voi hakea lainaa; mahdolliset tuet voidaan merkitä lainahakemuksessa tuloiksi. Voit myös merkitä hakemuksen “Työnantaja”-kohtaan eläkeläinen/opiskelija.
Voinko hakea lainaa, jos minulla on maksuhäiriömerkintä?
Vakuudettomia lainoja ei myönnetä, jos hakijalla on maksuhäiriömerkintä. Voit kuitenkin halutessasi lähettää hakemuksen. Luottotietosi tarkistetaan aina lainahakemuksen käsittelyn yhteydessä.
Voit tarkistaa omat tietosi positiivisesta luottotietorekisteristä. Rekisterissä voit myös halutessasi tehdä itsellesi vapaaehtoisen luottokiellon.
Voinko hakea lainaa yhdessä jonkun kanssa?
Kyllä. Rinnakkaishakijan lisääminen hakemukseen yleensä parantaa lainan saantimahdollisuutta. Tällöin voit valita lainahakemuksessa “Yhteishakija”-kohdan ja täyttää hänen tietonsa.
Tarvitaanko lainalle vakuuksia tai takaajaa?
Lainan saamiseen ei tarvita vakuuksia tai takaajaa.
Voinko hakea lainaa, jos asun ulkomailla?
Lainan hakemista varten vaaditaan vakituinen osoite Suomessa, suomalainen henkilötunnus ja suomalainen pankkitili. Jos sinulla on nämä, voit toki hakea lainaa myös ulkomailla oleskellessasi.
Lainahakemus jäi kesken tai siinä on virheellistä tietoa, mitä nyt?
Jos hakemuksesi jäi kesken, saat sähköpostiisi linkin, josta pääset jatkamaan lainahakemusta.
Jos hakemukseen on syötetty virheellistä tietoa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin katsomme, mitä asialle voidaan tehdä. Hakemus kannattaa käydä tarkasti läpi ennen sen lähettämistä, sillä aina tietoja ei voida enää muokata.
Haluan peruuttaa lainahakemuksen.
Voit peruuttaa lainahakemuksen ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
Lainahakemus ei hyväksy syntymäaikaa tai henkilötunnusta.
Tarkistathan vielä kertaalleen, että tiedot ovat oikein. Henkilötunnus tulee syöttää hakemukseen muodossa ppkkvv-1234. Huomioithan, että vuosilukua ei tule syöttää kokonaisuudessaan henkilötunnukseen.
Lainahakemus ei hyväksy tilinumeroa.
Tarkistathan vielä kertaalleen, että tiedot ovat oikein. Ota huomioon, että tilinumero tulee syöttää IBAN-muodossa, eli FI-alkuisena. Tilinumeron voi muuntaa IBAN-muotoon esimerkiksi verkosta löytyvien laskurien avulla.
Miksi lainahakemukseen tulee syöttää tilinumero?
Tilinumero syötetään lainahakemukseen, jotta tiedetään heti, mille tilille laina tulee maksaa. Tämä myös nopeuttaa lainaprosessia, kun pankin ei enää tarvitse myöhemmin kysyä hakijan tilinumeroa, ja hakija saa lainan tililleen nopeammin.
Olen hakenut lainaa. Milloin se näkyy tilillä?
Pankista tai rahoitusyhtiöstä riippuen saat lainan yleensä muutamasta tunnista muutamaan päivään. Yleensä se, mitä pienempi summa on kyseessä, sitä nopeammin laina saapuu tilille. Lainaa voi hakea milloin tahansa, mutta lainan maksu voidaan suorittaa lain mukaan vain klo 7.00-23.00 välisenä aikana. Jos siis haet lainaa myöhään illalla, et luultavasti ehdi saamaan sitä enää saman päivän aikana.
Hyväksyin lainatarjouksen. Miksi rahat eivät ole tulleet tililleni?
Se, miten nopeasti laina siirtyy tilillesi, riippuu pankista tai rahoitusyhtiöstä, josta olet ottanut lainan. Laina siirtyy tilille viimeistään muutamassa arkipäivässä. Ota myös huomioon, että lainoja maksetaan vain pankkien aukioloaikojen puitteissa. Jos laina ei siirry tilillesi kahden pankkipäivän sisällä lainatarjouksen allekirjoittamisesta, ole yhteydessä pankkiin tai rahoitusyhtiöön, josta olet hyväksynyt lainan.
Saamani lainatarjous on liian pieni/suuri/se ei vastaa hakemaani summaa.
Valitettavasti emme voi vaikuttaa pankkien ja rahoitusyhtiöiden päätöksiin siitä, kuinka paljon ne ovat valmiita myöntämään lainaa. Joskus pankit tarjoavat pienempää tai suurempaa summaa kuin mitä hakija on hakenut. Tämä riippuu siitä, millaiseksi pankki on arvioinut hakijan takaisinmaksukyvyn. Pankit tekevät lainapäätökset hakijan taloudellisen tilanteen ja pyytämän lainasumman mukaan.
Mitä alustava hyväksyntä tarkoittaa?
Lainahakemuksen lähettämisen jälkeen jokin pankki voi hyväksyä hakemuksesi alustavasti heti. Alustava hyväksyntä tarkoittaa sitä, että sinulta saatetaan vielä pyytää joitakin tietoja, esimerkiksi palkkatodistusta. Pankki voi peruuttaa alustavan hyväksynnän ilman erillistä ilmoitusta. Jos alustava lainahakemus muuttuu hyväksytyksi, hakija voi hyväksyä ja allekirjoittaa lainasopimuksen.
Milloin saan lopullisen lainatarjouksen?
Pankki tai rahoitusyhtiö tekee lopullisen päätöksen muutamasta tunnista muutamaan päivään. Päätöksen saamiseen vaikuttaa se, mikä pankki on kyseessä ja se, miten suurta lainasummaa haetaan. 2 000 euron lainapäätös saadaan luultavasti nopeammin kuin 20 000 euron laina.
Haluan hakea lainaa. Mikä sen korko on?
Jokainen lainatarjous ja sen korko on hakija- ja pankkikohtainen, eikä LendPal voi vaikuttaa koron suuruuteen. Korko riippuu esimerkiksi laina-ajan pituudesta ja lainasummasta, lainanhakijan takaisinmaksukyvystä sekä pankin omasta korkotasosta.
Haluan muuttaa maksuaikaa myöhemmäksi/maksaa kaiken pois kerralla. Mitä teen?
Jos haluat muuttaa lainasi maksuaikaa, ole yhteydessä pankkiin tai rahoitusyhtiöön, jolta olet ottanut lainan. Kyseisen yhtiön asiakaspalvelu osaa auttaa sinua.
Lainatarjouksen korko on liian korkea.
LendPal ei valitettavasti voi vaikuttaa lainatarjouksien korkojen suuruuteen, ja palvelumme etsii sinulle edullisimman koron eri pankkien ja rahoitusyhtiöiden korkojen perusteella. Pankit määrittelevät lainatarjouksen koron itse lainahakemuksen perusteella.
En pysty maksamaan lainaani takaisin. Mitä teen?
Ota yhteyttä pankkiin tai rahoitusyhtiöön, jolta laina on otettu.
Täytyykö minun tunnistautua sähköisesti lainahakemuksen täyttämiseen?
Ei tarvitse. Hakijan ei tarvitse tunnistautua sähköisesti ennen kuin hän päättää hyväksyä lainatarjouksen. Tällöin tunnistautuminen tapahtuu valitsemasi rahoitusyhtiön palvelussa.
Haluan hyväksyä lainatarjouksen. Miten tunnistaudun palveluun?
Tarvitset sähköiseen tunnistautumiseen verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Verkkopankkitunnukset saat siitä pankista, jossa sinulla on pankkitili ja mobiilivarmenteen puhelinliittymäsi operaattorilta.
Tunnistautuminen ei onnistu tai tunnistautumislinkki ei toimi. Mitä teen?
Jos tunnistautuminen ei onnistu, otathan yhteyttä pankkiin tai rahoitusyhtiöön, jonka lainatarjousta olet hyväksymässä. Palvelussa saattaa olla teknisiä häiriöitä tai tunnistautumislinkki on voinut vanhentua, jolloin saat asiakaspalvelusta uuden.
Mitä lainojen yhdistäminen tarkoittaa?
Jos sinulla on useita pieniä lainoja suurilla koroilla, voit säästää huomattavia summia yhdistämällä lainasi. Lainojen yhdistäminen tehdään ottamalla yhdistelylaina, jolla kuitataan kaikki pienemmät lainat. Tämän jälkeen maksat takaisin vain tätä uutta lainaa, jolla on todennäköisesti pienemmät korot ja kulut. Yhdistelylainoissa on tyypillisesti pienempiä pikalainoja alhaisempi korko, joten yksi yhdistelylaina on yleensä useaa kulutusluottoa parempi ratkaisu.
Miten haen yhdistelylainaa?
Voit hakea yhdistelylainaa täyttämällä hakemuksen LendPalissa ja merkitsemällä Lainan käyttötarkoitus -kohtaan "Lainojen yhdistäminen". Luetteloi hakemukseen myös aiemmat lainasi ja valitse, mitkä lainat haluat yhdistää.
Mitä yhteistyökumppaneita LendPalilla on?
LendPal kilpailuttaa lainoja useiden eri pankkien ja rahoitusyhtiöiden tarjonnasta. Näet luettelon yhteistyökumppaneistamme tietosuojakäytännöstämme.
Haluan, että yhteystietoni poistetaan rekisteristä.
Jos et halua meiltä enää yhteydenottoja, ota yhteyttä asiakaspalveluumme osoitteeseen contact@lendpal.fi. Jos haluat peruuttaa lainahakemuksen, voit tehdä tämän myös itse LendPal-tilin kautta.
En halua enää LendPalin mainoksia.
Voit peruuttaa sähköpostimainonnan napsauttamalla "Peruuta tilaus" -painiketta sähköpostiviestissä.
Miten saan yhteyden asiakaspalveluun?
Asiakaspalvelumme toimii sähköisesti. Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme sähköpostitse osoitteeseen contact@lendpal.fi.